Medlemsförmåner

Sektionerna

AKTUELLT

SNART VÅR

Aktiviteterna börjar så smått att starta upp på Jägaregården.

Jägarebladet februari:

Klicka här

Jägaregården

Vid tiden för föreningens bildande hade man sina skjutbanor på södra delen av Ränneslätt. Man kan under tidig vår fortfarande hitta fundamenten till dåtidens älgbana. Banan drevs av en ombyggd cykel i markörhuset, primitivt men helt funktionellt.

Under mitten av 50-talet hade regementena I 12 och Ing 2 behov av att utvidga sina skjutbanor och EksjöNejdens JVF var tvungen att flytta på sig. Kommunen erbjöd bl.a. mark öster om Kvarnarps skola där det i dag ligger fullt med villor. Fd ordföranden Arne Axelsson, tillsammans med en representant ur Eksjö Kommun, genomförde rekognosering på ett par av de föreslagna platserna. Den klart bästa platsen var inägan vid Bråthult som nästan omedelbart fick namnet Jägaregården. Jägaregården är idag en välkänd plats för många Eksjöbor.

Den första delen av nuvarande klubbhuset skänktes av Eksjö kommun och var ursprungligen ett fordonsförråd uppställt i Eksjö stad. Skjutbanorna på Jägaregården har tillkommit efter hand och idag finns trapbana, rådjursbana, 2 st skeetbanor, älgbana, inskjutningsbana, och några jaktstigsmål. Vi är mycket stolta över sportingbanan som funnits sedan 10 år tillbaka. Det senaste tillskottet är älgbanans markeringssystem som under 2012 byttes ut till ett elektronisk självmarkerade system.

Klubbhuset fick sin nuvarande utformning vid tillbyggnaden 1979. I samband med att tillbyggnaden blev klar skänkte medlemmar och företag i Eksjö en eller flera stolar till klubblokalen. Stolarna är numrerade och på en tavla i klubbhuset kan man beskåda vem som har skänkt respektive stol.

Områdesplan

För medlemmar