Medlemsförmåner

Föreningen

AKTUELLT

SNART VÅR

Aktiviteterna börjar så smått att starta upp på Jägaregården.

Jägarebladet februari:

Klicka här

Föreningens tidiga historia

Föreningen har en 90-årig historia som började då lasarettsläkaren i Eksjö, Eric Hasselström i december 1933 bjöd in till möte på Eksjö Stadshotell. Syftet med inbjudan var att bilda en jaktvårdsförening.

Texten på inbjudan löd:

Jägare och Jaktvårdare:

För bildandet af en Eksjöortens jaktvårdsförening sammanträffa vi viltintresserade å stadshotellet i Eksjö lördagen den 9/12 kl 8 em.

Föredrag af forstmästaren grefve Harry Hamilton.

Vid detta möte bildades en interimsstyrelse och exakt ett år senare, dvs december 1934, fastställdes föreningens första stadgar.
Man kan läsa i gamla protokoll att föreningen under 30-, 40- och 50-talen hade en klar inverkan på viltvården i Eksjö med omnejd och även på tilldelning av älg till de olika jaktlagen.

Föreningens syfte

Föreningens syfte och målsättning framgår av följande utdrag ur stadgarna:

EksjöNejdens Jaktvårdsförening är en ideell förening som skall tillvarata medlemmars intressen i jaktskytte och viltvård.

Föreningens målsättning är att tillgodose medlemmarnas tränings-möjligheter i jaktskytte, så att den jägarmässiga skjutskickligheten kan höjas. Föreningen ska verka för en ändamålsenlig och säker vapen-hantering samt i övrigt stödja skyttet i stort.

För medlemmar